Єдина Країна! Единая Страна!

10 бізнесів, створених в українських ВИШах

89.jpg
Найперспективніші повчальні стартапи
Де відшукати гроші, слушні поради, перевірені торгові марки, які помилки можуть бути корисними. Ми вибрали 10 найбільш перспективних і повчальних стартапів, заснованих українськими студентами. У пошуках таких компаній ми спілкувалися з деканами, керівниками профкомів та студентами найбільших вишів України. Поєднувати навчання та бізнес непросто, тим більше, що така практика не заохочується.
В остаточний список увійшли три компанії, створені студентами Києво-Могилянської академії, дві - студентами Київського національного університету імені Тараса Шевченка та дві - Київського політеху, по одній компанії ми знайшли в університеті «Україна», Харківському національному університеті радіоелектроніки та Комп'ютерної академії «КРОК» .
Крок 1
Ціна порад
Студентиміжнародники створили новий рекламний канал, який точно визначає ціну залученого клієнта
Ганна Поліщук, Стас Матвієнко

Сервіс знижок за рекомендаціями Advice Wallet
Стас Матвієнко, 21 рік
5-й курс факультету міжнародного бізнесу КІМВ, спеціальність «міжнародний маркетинг»
Ганна Поліщук, 22 роки
5-й курс факультету міжнародного бізнесу КІМВ, спеціальність «міжнародний маркетинг»
Завершуючи інтерв'ю зі студентами КІМВ Стасом Матвієнко та Ганною Поліщук, журналіст Forbes почув: «За каву платимо ми: ми ж мільйонери». Сказано це було в жарт. Хоча ... У січні 2013 року київський підприємець Павло Мельник купив 1 % компанії Advice Wallet , яку створили Матвієнко і Поліщук , за $ 25 000, оцінивши весь бізнес в $ 2,5 млн. «У компанії вже зараз великий потенціал зростання, - пояснює Мельник. - Я зможу добре заробити навіть на дивідендах».
Сервіс працює так: споживачі рекомендують один одному товари і послуги. Новий клієнт отримує знижку, той, хто переконав його прийти, - комісійні.
Ідея народилася у Матвієнко два роки тому , коли він готувався до семінару з мережевого маркетингу. «Я подивився , як влаштована система продажів Amway та Zepter, чиї агенти радять всім сусідам і знайомим купувати товари своєї компанії, - згадує Матвієнко. - І подумав , що добре було б нічого не продавати, а просто отримувати гроші за рекомендацією» .
Система запрацювала в 2011-му. Користувачі реєстрували свій номер телефону на сайті Advice World , той, хто приходив за рекомендацією у заклад, який брав участь у програмі, називав продавцеві номер і отримував знижку. Порадник отримував винагороду, а Матвієнко - 5% від суми замовлення. Через три місяці після запуску у Матвієнка було 250 клієнтів у п'яти містах - в основному клуби і ресторани. За перший рік роботи за рекомендацією через Advice World було куплено товарів і послуг на суму $100 000. Матвієнко заробив $5000.
Влітку минулого року Матвієнко покликав в партнери однокурсницю Анну Поліщук і звернувся в бізнес-інкубатор Happy Farm. Там компанію перейменували в Advice Wallet і вдосконалили ідею: тепер рекомендації передаються через соціальні мережі та QR -коди. На травень заплановано оновлення системи Advice Wallet. Мета - підкорити американський ринок. Засновники хочуть залучити $0,5-1 млн інвестицій за 5 % бізнесу. Чи не завищені вимоги? «Instagram , який не приносить прибутку, за мільярд же купили», - знизує плечима Матвієнко.
Крок 2
Перехитрити Google
Ще в школі Євген Козлов навчився виводити сайти у верхні позиції пошукового пошуку Google. Інститут йому вже не знадобився

Євген Козлов , 23 роки Кинув Національний технічний університет «Київський політехнічний інститут» на 1 -му курсі
Софтверна компанія SEO -Studio
У списку засновників студентських компаній Козлов єдиний, хто не закінчив інститут. У 2008 році він віддав перевагу власному бізнесу. Поки його ровесники навчалися , він не витрачав даремно час. Сьогодні Козлову і його партнеру Віталію Цуду належить одна з найбільших у країні компаній, що надають послуги з просування сайтів та інтернет-маркетингу, - SEO - Studio. 90 співробітників, більше 700 клієнтів. Фінансові показники Козлов не розкриває. «Ми в трійці - п'ятірці лідерів, - каже він. - У нас кілька клієнтів з щомісячним бюджетом понад $50 000». «У п'ятірку вони точно входять», - запевняє власник компанії Promodo Олександр Колб, один з головних конкурентів Козлова.
Уродженець містечка Острог (Рівненська область), Козлов ще в 7- му класі захворів програмуванням та інтернетом. У батьків не було грошей на повноцінний доступ в мережу, і Козлов зламав комп'ютер викладача інформатики, щоб добути логін і пароль підключення до інтернету. «У 10-му класі я заробив перші $300. У батьків був шок, - згадує підприємець. - Сказали : «Гаразд , можеш сидіти ночами за комп'ютером». Коли Козлов у 2007 році приїхав вступати до Київського політеху, він вже досконально розібрався в алгоритмі видачі Google і у нього був з десяток клієнтів, яким він допомагав просувати сайти.
Одним із замовників був інтернет-магазин «Мобітрейду» , власник якого Віталій Цуд побачив у співпраці з Козловим можливість створити новий бізнес. «Просуванням сайтів тоді мало хто займався, але було зрозуміло, що у цього напряму величезний потенціал, - розповідає Цуд. - А у Жені абсолютно феноменальна інтуїція». У новій компанії Козлов став рівноправним партнером Цуда.
Перші кілька років доходи росли на 300% щорічно. «Допомагало те, що я вивів наш сайт в лідери видачі в Google, а Віталік першим на ринку упакував послугу SEO -оптимізації в зрозумілий клієнтам продукт з гарантованим результатом» , - говорить Козлов . «Вони добре розуміють бізнес клієнтів, - відзначає гендиректор інтернет -магазину FotoMag Олександр Лозицький. - До того ж вони найінноваційніші».
Крок 3
Носії культури
Як створити модний майданчик з покинутого Будинку культури трамвайників

Марк Петренко
Арт -простір «Мин»
Ігор Пинзарь, 23 роки
5-й курс факультету психології університету «Україна»
Марк Петренко, 24 роки
5-й курс факультету психології університету «Україна»
Ян Лебідь, 20 років
4 -й курс Санкт - Петербурзького університету кіно і телебачення
Серед безликої забудови київської Лук'янівки виділяється червоно - біла будівля, зведена в кінці XIX століття. До революції це був Будинок товариства тверезості, після - Будинок культури Київського трамвайно - тролейбусного управління . У листопаді 2012- го тут відкрилося арт -простір «Мин», створене студентами Ігорем Пинзар і Марком Петренко разом з п'ятьма партнерами. За чотири місяці після початку роботи в будівлі пройшло близько 50 заходів - виставок, показів мод і концертів. Студенти не розкривають результатів діяльності. За підрахунками Forbes, максимальний місячний дохід майданчика може досягати 80 000 гривень.
Спочатку в будівлі було зовсім не святково. «У деяких приміщеннях відсутні електрика, вода, - розповідає один з учасників проекту, 20- річний Ян Лебідь. - На другому поверсі ночували бомжі, валялися купи сміття і використані шприци».
Ремонт зайняв два з половиною місяці. Лебідь витратив на нього $3000 особистих заощаджень , а всі партнери разом узяті - близько $ 20 000. Новий майданчик рекламували через соціальні мережі, і вже на третій місяць роботи доходи від проведення концертів або модних дефіле покрили початкові вкладення. На одне з недавніх виступів молодіжних груп Mujuice, Pavel Dovgal, Koloah прийшло близько 800 осіб.
У чому перевага «Мина» порівняно з іншими майданчиками? Скромні ціни і незвичайне місце. Оренда малого залу обійдеться в 4000 гривень, великого - в 6000 гривень. Концертні майданчики такої ж місткості стоять у Києві рази в три дорожче. Місця для невеликих концертів можна перерахувати по пальцях однієї руки. «Коли приймаєш рішення організувати показ не на традиційному майданчику Ukrainian Fashion Week, важливо відшукати локацію, де проводять подібні заходи в Києві, - каже дизайнер Ірина Каравай. - Ці приміщення - знахідка для кураторів і промоутерів. Тут легко уявити показ, концерт, вечірку, перформанс, виставку, кіно». У листопаді 2012- го Каравай провела в «Мині» показ своєї весняно-літньої колекції .
Крок 4
Сам собі інвестор
Щоб фінансувати стартап з незрозумілими перспективами, Іван Голяков взявся за реалізацію ще одного бізнесу

Іван Голяков
Сергій Горошко
Студія дизайну Celebrum і геолокаційні сервіс Kolomene
Іван Голяков , 21 рік
5-й курс факультету комп'ютерних наук Харківського національного університету радіоелектроніки
На початку 2012 року Іван Голяков написав мобільний додаток, що дозволяє користувачам оновлювати своє місце розташування і дізнаватися , де в цей час знаходяться їхні друзі. На глобальному ринку до того часу працювало кілька відомих геолокаційні сервісів - All4geo, AlterGeo , FourSquare, Loopt. Опції геолокації є і в соціальних мережах Facebook, Google, Twitter. На що розраховував студент?
«Хотів створити власну систему лояльності - за кожен «засвіт» у закладі користувач міг отримувати товар або безкоштовно , або з великою знижкою, - пояснює Голяков . - Заклад , у свою чергу , повинен  був платити роялті за просування».
Сьогодні у сервісі близько 2000 користувачів, база закладів заповнена по п'яти містах, налагодити співпрацю вийшло тільки з двома десятками кафе і барів. «У геолокаційні сервісів кілька стримуючих факторів, - відзначає засновник софтверної компанії Kodisoft Дмитро Костик. - Це консервативне ставлення самих компаній і звичка довіряти більше розкрученим проектам: багато закладів дають знижки за Чекин в Facebook».
Щоб підтримувати проект, Голяков організував власну студію веб-дизайну. Під його керівництвом працюють дев'ять осіб, які роблять від п'яти до семи сайтів на місяць. Виручка веб-студії - близько 100 000 гривень на місяць. «Ми довго шукали розробника, нічого підходящого знайти не могли, - говорить PR -менеджер харківського IT-парку Voomy Поліна Борисенко. - Хлопці взялися за справу і створили хороший сайт за невеликі гроші». «У компанії цікаві дизайнерські рішення, - вважає директор харківської веб-студії Art Lemon Максим Самко. - Єдиний мінус - не завжди правильний підхід до пошукової оптимізації» .
Відмовлятися від Kolomene Голяков не збирається. «Популярність геолокаційні сервісів зростає, ми хочемо, щоб наш став найбільшим в Україні», - заявляє він. Студент вдосконалює додаток, що дозволяє отримувати подарунки, і закінчує роботу над новим дизайном Kolomene .
Крок 5
Від софта до заліза
Микола Котюк застрахував свою справу , покликавши в партнери донецького бізнесмена

Микола Котюк
Сергій Горошко
Компанія «Системні мобільні технології», виробництво комп'ютерів і комплектуючих
Микола Котюк, 22 роки
Вільний слухач факультету програмування Національного університету «Києво-Могилянська академія»
Микола Котюк разом з однокурсником Ігорем Решетньовим і випускницею НаУКМА Христиною Потапчук створили «М- Платформу», яка розробила власну операційну систему і з десяток мобільних додатків.
На зустріч з Forbes в березні 2013 року Котюк привів власника страхової компанії «АСКА» Олександра Сосиса . «Це наш інвестор», - пояснив п'ятикурсник . Рік тому інвестиційний фонд бізнесмена вклав гроші в проект Котюка. «Мені сподобалися ідеї Миколи, - пояснює Сосіс. - Він зміг мене зачарувати». Партнери не називають обсяг вкладень. За даними Forbes, йдеться про суму близько $1 млн.
Що змінилося в компанії з приходом інвестора? Крім «М- Платформи» у Котюка з'явилася компанія «Системні мобільні технології» (СМТ). Сьогодні в ній працює 19 чоловік , 13 з них студенти.
Крім мобільних додатків команда Котюка тепер спеціалізується на складанні персональних комп'ютерів і серверів на харківському заводі «Компас» і столичному «Електронмаші». СМТ орієнтується на низький ціновий сегмент. Котюк говорить , що клієнти його компанії - це малий і середній бізнес , який дуже уважно рахує гроші . «Аналог комп'ютера Mac mini у нас коштує близько 2500 гривень», - запевняє Котюк. Сумарна виручка СМТ і «М- Платформи» у 2012 році склала близько $5 млн
Головною фішкою свого заліза Котюк вважає дизайн: комп'ютери виробництва СМТ нагадують перші радянські ЕОМ. «Apple у свій час розділила ринок на дві частини - фанатів і ворогів. Ми добиваємося того ж, - пояснює Котюк . - Ми орієнтуємося на пострадянський простір, а тут може спрацювати принцип «хлопці, наші танки».
Одним з перших покупців продукції СМТ став керуючий партнер інвесткомпанії Elliott Asset Management Михайло Розумників. «З плюсів - компактний розмір і невисока ціна, - зазначає він. - Як при експлуатації будь-якої техніки, іноді виникають питання і проблеми, але хлопці швидко усувають неполадки» .
На сайтах відгуків про роботодавців колишні співробітники скаржаться на Котюка: він , мовляв, не розплачується повністю зі своїми працівниками і пред'являє до них завищені вимоги. «Щось пишуть конкуренти, щось - колишні одногрупники та співробітники компанії, - відповідає Котюк. - Працювати в СМТ нелегко: правила відбору у нас дійсно найжорстокіші і є випробувальний термін».
Крок 6
Смішні гроші
Нова фабрика сміху щосили використовує нові технології

Зліва направо: Дмитро Шмурак , Роман Грищук і Григорій Шевченко
Комік - трупа «Мамахохотала»
Роман Грищук , 25 років
Аспірантура медико -інженерного факультету Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут»
Вісім студентів КПІ  кілька років грали в одній команді КВН, а  в березні 2012 року створили комік-трупу «Мамахохотала». Одинадцять місяців потому хлопці дали в Палаці культури альма -матер –  другий сольний концерт, зібравши повний зал - 1600 осіб. Виручка - 54 000 гривень. «Ми в мінусі десь на 6000 гривень» , - каже керівник проекту Роман Грищук. За його словами, трупа свідомо йде на збитки, щоб розширити свою аудиторію. Зйомки виступу «Мамахохотала» сплатив молодіжний телеканал НЛО, який шукає новий розважальний контент. Якщо керівництво каналу дасть добро, «Мамахохотала» отримає власну програму на НЛО.
Один із способів просування гумору - свій канал на YouTube, у якого налічується понад 17000 передплатників. Двохвилинний комедійний ролик «Це так схоже на студента» з квітня минулого року подивилися більше 3 млн користувачів. «У них креативні сюжети , тому так багато переглядів, - говорить засновник компанії «Агентство інтернет-прав» Сергій Білоусов. - Три мільйони - це можна порівняти з показниками популярних телепрограм , створених далеко не студентськими компаніями».
Ще один вдалий проект - вірусний ролик «Вся правда про Януковича » на замовлення інтернет-магазину «Мікронавушники». За два місяці його переглянуло майже 300 000 чоловік. «У нас збільшилася відвідуваність сайту, впізнаваність бренду , багато клієнтів були приємно здивовані тим , що ми себе рекламуємо таким дотепним способом», - задоволений партнер-керівник Мікронавушники» Павло Липисивицький.
У команді є жорстке правило: п'яту частину будь-якого колективного заробітку хлопці відкладають у «фонд розвитку». За рахунок нього купують нові камери , оплачують рекламу або хостинг сайту .
Мета Грищука - створити фабрику розваг за прикладом «Студії Квартал -95». Статтю в торішньому Forbes про Володимира Зеленського він не читав , а «вивчав» , говорить Грищук. У грудні команда виступила на 20 корпоративах, заробляючи від $800 до $ 2000 за один захід.
Крок 7
Компанії та ринки
Конкуренція між двома командами закінчилася першою в історії Могилянки операцією зі злиття

Зліва направо: Орест Франчук , Олександр Бенца , Микита Батозський
Інтернет-магазин з продажу товарів з символікою Києво-Могилянської академії
Микита Батозський, 18 років
2 -й курс факультету економічних наук Національного університету « Києво - Могилянська академія»
Орест Франчук, 19 років
2 -й курс факультету юридичних наук Національного університету « Києво - Могилянська академія»
Півтора роки тому двом першокурсникам Києво - Могилянської академії прийшла в голову одна й та ж ідея - налагодити продаж одягу і сувенірів з символікою альма-матер. Микита Батозський навчається на економіста, а Орест Франчук - на юриста . Один з одним вони знайомі не були . Батозський звернув увагу на торгівлю університетської символікою під час поїздки до Англії, а Франчук - до Америки. Так в Могилянці з'явилися дві конкуруючі фірми.
Батозський разом з однокурсником Олександром Бенц вирішив торгувати через групу «ВКонтакте». Франчук відкрив повноцінний інтернет-магазин. Обидва зробили акцент на толстовках (худі) і футболках.
Батозський попередньо вивчив , як влаштовані подібні групи «ВКонтакте» , організовані студентами російських університетів, і з'ясував , які розміри замовляють найчастіше. Потім придбав у оптового постачальника першу партію худі на 3000 гривень. Спочатку одяг у нього купували однокурсники, потім підключилися студенти інших факультетів. Невелику партію корпоративних футболок замовила сама Києво - Могилянська академія.
У перший рік Батозський продав 150 худі. «Для ринку в 3000 студентів це непоганий результат», - вважає він. Його конкурент Франчук реалізував приблизно стільки ж.
Для просування своєї продукції Батозський і Франчук стали ходити у фірмових толстовках на лекції і студентські заходи . Франчук організовував для студентів екскурсії в Нацбанк і зустрічі з відомими людьми під егідою свого магазину. Щоб записатися на захід, потрібно було зайти на сайт інтернет-магазину.
А нещодавно конкуренти об'єдналися. «Ми прикинули , що разом зможемо отримати великі знижки від постачальників і , навіть поділивши прибуток , нічого не втратимо » , - міркує Батозський . За словами компаньйонів , на місяць вони заробляють додаткову стипендію - близько $ 100 , а в хороший місяць - до трьох стипендій. Надалі вони хочуть відкрити повноцінний магазин на території Могилянки. Справою усього життя торгівля одягом для них точно не стане. «У будь-якому випадку, це корисний досвід» , - упевнений Батозський .
Крок 8
Робочий стіл в кишені
Хмарний сервіс, створений київськими студентами для особистого користування , виявився дуже перспективним стартапом

Альона Демочко , Роман Дунін
Хмарний сервіс BeOnDesk
Альона Демочко, 22 роки
5-й курс обліково-економічного факультету Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана
Роман Дунін, 24 роки
5-й курс факультету комп'ютерних наук Національного авіаційного університету
У Олени Демочко та Романа Дуніна солідні конкуренти - Microsoft і Google. Це не жарт. Демочко придумала, а Дунін розробив хмарний сервіс, що надає користувачам доступ до їх документів і додатків з будь-якого девайсу, що має доступ в інтернет. Схожі функції у Google Drive і майкрософтовського Office 365. «Наша конкурентна перевага в тому , що BeOnDesk дозволяє відкривати відразу кілька програм в одному вікні», - говорить Демочко .
Спочатку студенти робили сервіс для себе. «У мене багато пристроїв , що функціонують на різних платформах. Для роботи з потрібними документами мені доводилося встановлювати всі програми на кожен з пристроїв, - згадує Демочко. - Це дорого і незручно. З'явилася ідея створити універсальний робочий стіл в хмарі, де всі потрібні програми були б встановлені заздалегідь».
Наявність серед конкурентів BeOnDesk глобальних гігантів не злякало бізнес- інкубатор Happy Farm . Торік він виділив проекту $ 70 000. Консультантами Демочко і Дуніна стали засновники одного з найбільших американських бізнес -інкубаторів 500 Startups Стів Бланк і Дейв Макклюр. «За час стажування ми зробили віртуальні робочі столи для Стенфордського університету та аеропорту Сан -Франциско, - розповідає Демочко. - Відразу з'явилися Зареєстровані користувачі, посипалися відгуки - побажання».
Поки у BeOnDesk 250 користувачів, що тестують продукт. Комерційний старт проекту намічений на початок 2014 року. Заробляти студенти планують на комісії, яку будуть стягувати з розробників платних додатків для BeOnDesk. Вони також хочуть продавати віртуальні робочі столи готелям і аеропортам .
Утім, у компаньйонів є шанс заробити на проекті ще до того, як у них з'являться десятки тисяч користувачів: продати його конкурентам. «У нас були зустрічі з представниками Google і Microsoft - їм такий проект цікавий», - запевняє Демочко . Директор з корпоративних комунікацій «Microsoft Україна» Тетяна Плешивцева дипломатично зауважує, що студенти потрапили в тренд , що набирає популярність у всьому світі.
Крок 9
Продавець видовищ
Товар, на який не звертають уваги великі компанії, може стати стартовим майданчиком для початківців

Гліб Ходоровський
Дистриб'ютор телеканалів MediaCast
Гліб Ходоровський, 21 рік
4 -й курс факультету економічних наук Національного університету « Києво - Могилянська академія»
На продажу телевізійного контенту заробляє кілька десятків українських компаній. Студент Могилянки Гліб Ходоровський і його друг Микола Пісковий з Київського політеху знайшли вільне місце на конкурентному ринку. Вони переконали кілька російських нішевих телеканалів дати їм ексклюзивне право дистрибуції їх програм в Україні . Компанія MediaCast , створена Ходоровським і Пісковим два роки тому , на ексклюзивній основі представляє інтереси російських каналів «Війна і мир», Galaxy і «Зброя Спорт Техніка» і є одним з дистриб'юторів ще чотирьох нішевих каналів .
Два студенти продають програми російських телевізійників 40 кабельних каналах і операторам IPTV в Україні. Ходоровський і Пісковий не розкривають показників свого бізнесу. За оцінкою експерті, опитаних Forbes , щомісячна виручка компанії коливається в діапазоні від 20 000 до 30 000 гривень.
Крок 10
Догодити всім
Що спільного у викритої шпигунки , богобоязливих мусульман і молочного холдингу? Софт для них розробляє компанія, заснована українським студентом

Сергій Зоря
Софтверна компанія «Інтернет бізнес технології»
Сергій Зоря, 24 роки
4 -й курс Комп'ютерної академії « ШАГ»
Перший сайт на замовлення Сергій Зоря зробив у 17 років , відразу після закінчення школи. У 19 років він відкрив компанію, щоб поставити виготовлення сайтів на потік. Ще через два роки Зоря купив ліцензійний софт Apple, щоб писати програми для смартфонів. Виручка компанії за 2012 рік - 1,2 млн гривень.
Основні клієнти студента живуть в Росії. «Інтернет бізнес технології» (ІХС ) розробила програми для російського представництва німецької будівельної корпорації Addinol і молочного холдингу  «Лосєве». «Вони працюють швидше і дешевше інших» , - говорить начальник відділу розвитку « Лосєв» Валерія Іванова. Кодери ІХС зробили сайт для програми «Таємниці світу» , яку веде на одному з російських каналів вислана зі США за шпигунство Ганна Чапман . На замовлення російських мусульман Зоря написав програму для читання Корану на смартфоні. Сюжет про новинку показали по Al Jazeera.
За матеріалами:forbes