Це
сталося! Вас запросили на
співбесіду. І не просто запросили - ви встигли поспілкуватися й з рекрутером, і
з лінійним керівником і тепер з нетерпінням чекаєте позитивного вердикту.
Проте, на ваше здивування, рішення компанії - не на вашу користь. Як же так? Ви
ж розповіли все, що знали, ваша компетентність не піддається сумніву - і на
тобі. Що ж ви сказали не так?
Розглянемо 6
найбільш ймовірних голосових провалів на співбесіді:
1. Ви говорите занадто
голосно. Саме по собі це не гріх, але якщо в компанії прийнято говорити
«упівголосу», ви мимоволі сприймаєтеся як голосний шум або перешкода. До речі,
якщо ви розмовляєте тихо і співрозмовник вас постійно перепитує - це теж
погано. Уміння оцінити й узгодити тон і гучність голосу - плюс бал у вашу
скарбничку.
2. Ви говорите без
упину. Часто згадується фраза «заливався солов'єм». Це про вас? Вживайте
заходів. Немає нічого поганого в докладній розповіді про свої обов'язки. Але
немає нічого гірше закоханої у свій голос людини, що норовить розповідати
багато й ні про що. Співбесіда - це діалог, а не монолог - візьміть до відома.
3. Ви говорите не про
те. Іноді кандидат починає відповідати на запитання в стилі «не про те».
Наприклад, на запитання, «Скільки людей у вас було в підпорядкуванні?» випливає
відповідь: «По-різному. Наприклад, коли я працював у компанії Н, ми робили
проект, великий проект, з мільйонним бюджетом, багато людей було задіяно...» і
ще хвилин на 10 спогадів «не про те». Коротка відповідь «від трьох до десяти,
на останньому місці роботи - 7» - послужить вам більшу послугу, чому попередній
варіант. Не бійтеся перепитувати, якщо ви не розумієте, що конкретно має на
увазі ваш співрозмовник. Наприклад, можна перепитати: «Ви маєте на увазі
загальний діапазон кількості підлеглих або на останньому місці роботи?». Якщо
питання «по справі» - воно доречне і не видасться зайвим.
4. Ви говорите суржиком. Цим часто грішить
молодь. Зрозуміла ситуація, коли в російськомовну фразу вводиться українське
слово і навпаки, що відображає певний смисловий аспект фрази. Або коли здобувач
вживає англомовний термін, що не має аналогів у рідній мові. Але коли в одній фразі
намішані словосполучення й слова з декількох мов, погано узгоджені й з
помилками - це ознака безграмотності й невміння володіння мовою. Якщо на
посаді, на яку ви претендуєте, обов'язкова грамотна мова - ви у чорному списку.
5. Ви непомірковано
використовуєте сленг. Використання сленгу і неформальних мовних конструкцій у побуті
припустиме, а от у бізнесі - не завжди. Мова не йде про програмістів або
рекламістів - вони спілкуються на своєму, на «марсіанському». Конкретизується
ситуація, коли застосування сленгу (наприклад, для продавців або юристів) не є
ні правилом гарного тону, ні ознакою професіоналізму.
6. Ви непослідовні при
викладі власних думок. Часто на співбесідах доводиться спостерігати, як
здобувач, почавши розмову про одне з місць роботи, захоплювався й перескакував
на іншу тему. Стрибок, ще стрибок - і от він уже безпомічно дивиться на
рекрутера. Про що спочатку говорив - не може згадати, а перепитати «А про що,
власне кажучи, була мова?» - соромно. Ні, звичайно, є умільці, що умудряються пам'ятати
свої репліки на п'ять кроків назад. Проте, це - скоріше виключення. Крім того,
не всі керівники можуть услідкувати за «польотом думки» кандидата. А якщо
керівник не услідкував - він сам на себе (або на кандидата) розсердився -
позитивне враження малоймовірне.
І виходить цікава річ -
співбесіда пройшла насичено, у вас може залишитися відчуття легкої
непогодженості, яке ви списуєте на хвилювання й «життєвість» ситуації, утішаючи
себе тим, що й інші кандидати - не кращі. Проте, якщо хоча б один з пунктів
статті - про вас, це один з мінусів на вашому резюме після співбесіди. Іноді
цей мінус стає вирішальним.
Тому потрібно
запам'ятати 2 головних правила зустрічі:
1) Співбесіда, як вальс,
- танець парний. Вам потрібно не тільки «вести самому», але й прислухатися
й придивлятися до вашого співрозмовника. Постійно відслідковувати ситуацію - чи
не занадто голосно ви говорите, не чи утомився він від вашої мови, не чи супить
невдоволено брови... Не потрібно завмирати, виявивши неуважність
співрозмовника. Простіше відразу перейти до другого пункту:
2) Не бійтеся отримувати
зворотній зв'язок під час співбесіди. Звичайно, не потрібно постійно
перепитувати: «Я правильно вас зрозумів?», але уточнювати моменти, які
викликають у вас питання - необхідно. По-перше, ви краще відповісте правильно
після уточнюючого питання, ніж будете розпинатися добрих 15 хвилин «не по
темі». По-друге, якщо питання задаються правильно й у необхідній кількості - це
скоріше в плюс вам, ніж мінус. Іноді з питань кандидата можна довідатися про нього
більше, чим по самопрезентації.
Тому згадаємо стару
добру фразу "Уміння слухати співрозмовника - це й уміння слухати самого
себе" - і будемо її завжди пам’ятати і дотримуватись, щоб досягти успіхів
на співбесіді.
За матеріалами
ресурсу: rabota.ua